~~~~ KESELURUHAN SUBJEK
* Dapatkan Modul Pembelajaran
Teknikal (M-Tek) yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia serta
soalan Projek JUJ.
* Buat dan kuasai latihan setiap
topik, jika pelajar mampu menguasainya dengan baik. Pelajar mampu memperoleh ‘A
dalam subjek ini.
* Ulangkaji mengggunakan buku teks,
*** buku rujukan fakta mungkin kurang tepat.
~~~~ Kertas 1 – 40 soalan objektif
(40 m)
* Tips : Banyakkan menjawab
soalan-soalan tahun lepas, kebiasaannya soalan-soalan subjekif hampir sama
setiap tahun.
~~~~ Kertas 2 – 2 Bahagian (25 m ^ 4
= 100 m)
Bahagian A – 5 soalan jawab 3,
Bahagian B – 1 soalan wajib jawab (soalan kajian kes)
1. Fakta mestilah jelas&lengkap
berdasarkan gambar, dialog bahan ransangan yg diberikan.
2. Jangan ulang sebarang fakta.
3. Tulis jawapan dalam bentuk poin
tak perlu dalam bentuk esei.
4. Berikan jawapan mengikut
peruntukan markah jika 8 markah, berikan 8 isi/poin.
5. Fakta perlulah relevan dgn soalan
yg diberikan. Kenal pasti kata kunci soalan spy jawapan tidak terpesong.
6. Buat rangka serta jawab 30 minit
per soalan termasuk bacaan sepintas lalu soalan-soalan.
7. Untuk mendapatkan (100
markah/markah penuh). Pastikan anda telah memberikan 100 poin. 1 poin = 1
markah.
8. Kata kunci soalan
* Apakah – berikan TAKRIF
* Jelaskan – berikan KETERANGAN
* Bandingkan – jawab menggunakan
kolum, jawapan mestilah berpasangan, terperinci dan teratur.
* Huraikan – PERIHALkan, berikan
fakta+huraian
* Mengapakah – SEBAB BERLAKU,
kebaikan/keburukan
* Bagaimanakah – PENERANGAN cara/
keadaan sesuatu
* Soalan membuat keputusan
– buat
pilihan yang sesuai dan berikan sebab pilih/kebaikan yang dipilih.....
*Boleh
buat dua-dua jika, kurang pasti....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan