##### Soalan Objektif:
~~~ Sukar dan mengelirukan,
memerlukan pelajar berhati-hati...
~~~ Markah soalan objektif untuk
membezakan pelajar cemerlang, sederhana, lemah...
~~~ Jawapan A, B, C, D mestilah
seimbang, sama rata. Kalau ‘lari’ cuma 1/2 soalan sahaja...
~~~ Soalan hampir sama setiap tahun,
banyakkan menjawab SOALAN-2 TAHUN-2 LEPAS..
##### Soalan Subjektif
Kata
tugas 1- *Senaraikan *Tuliskan (Berikan fakta sahaja – 1 isi, 1 markah)
Kata tugas 2 - *Nyatakan
*Jelaskan * Apakah *Terangkan (Berikan fakta+huraian)
Kata
hubung/penanda wacana - *demi, agar,
untuk, supaya, kerana, seperti, yang, dengan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1. Pengajian Al-Qur’an (21 tajuk)
* Tajwid – 8 markah
~ ambil 1 perkataan sahaja yang
paling tepat
~ ambil dua perkataan apabila perlu
sahaja
~ jika, jawapan sudah tepat dengan
memberikan satu perkataan sahaja... Calon memberikan dua perkataan, ‘0’ markah
akan diberikan kepada calon...
* Sabab nuzul ayat/ wurud hadis (9
ayat)
~ tulis nama/jawatan orang yang
terlibat (1m)
~ ceritakan peristiwa yang membawa
kepada penurunan ayat tersebut
* kefahaman ayat
~ perkara-2 yang bertentangan dengan
Al-Qur’an dan As-Sunnah (negatif)
~ perkara-2 yang bersesuaian dengan
Al-Qur’an dan As-Sunnah (positif)
~ Jawapan mana-2 yang munasabah
diterima
* Jika soalan berbunyi : Apakah
usaha anda...?
Jawapan perlulah menyebutkan
perkataan SAYA: Usaha saya ialah : ...., Antara usaha saya....
*
Hikmah/kepentingan/kesan/faedah/kelebihan
~ Jawapan yang perlu diberikan ialah
perkara tersirat...
~ Untuk jawapan gunakan perkataan
seperti wujudnya, lahirnya, terhasilnya....
~ Antara skema jawapan yang biasa
diberikan: dekat kepada Allah, dapat pahala....
* Bagaimana/cara.... ?
~ Contoh skema perkataan yang biasa
diberikan:
mempelajari, menghayati, mengamalkan, menimba, menghafaz, beramal...
2. Pengajian Al-Hadis
* Diberikan potongan hadis
-
terjemahkan
- berikan pengertian
– berikan kesimpulan/perkara disebalik potongan hadis tersebut
3. Tamadun:
* Sekarang soalan dipermudahkan dan
tertumpu kepada
–
faedah/kesan/pengajaran
Tiada ulasan:
Catat Ulasan